Nový rok by bylo vhodné začít pozitivněji, ale nedá se nic dělat. Již delší dobu jsem registroval, že na KdeJsme.cz či obdobných stránkách nejsou aktuální data, a proto jsem nemohl na naše stránky přidat čerstvá čísla týkající se vývoje počtu nositelů našeho příjmení.
Podíval jsem se blíže na zmíněný zákon 89/1995 Sb. o statistické službě a musím konstatovat, že výklad dotčených paragrafů byl ze strany Ministerstva vnitra poněkud svérázný. Možná také proto MVČR v pozdější úpravě zprávy odkaz na konkrétní paragrafy a odstavce onoho zákona úplně vypustilo.
Tak například § 7 se zabývá působností ministerstev a v odstavci 3 se doslovně uvádí: "Ministerstva mohou provádět statistická zjišťování mimo program statistických zjišťování pouze v oboru své působnosti a po předchozím projednání s Českým statistickým úřadem.". Zdá se mi tedy, že MVČR sbírat statistické údaje může, ale musí na tom být domluveno s ČSÚ. Takže nic, co by výslovně zakazovalo uveřejnění dat.
Dalším odkazovaným paragrafem tohoto zákona byl § 18, který se zabývá poskytováním statistických informací a anonymních údajů. V odstavci 1 písm. b) se uvádí "Český statistický úřad poskytuje vytvořené statistické informace a anonymní údaje každému, kdo o to požádá, a to za úplatu ve výši nutných nákladů souvisejících s pořízením kopií, cenou nosičů a s odesláním vytvořených statistických informací a anonymních údajů." a v písm. c) "Český statistický úřad může vypracovat a poskytnout další statistické informace, a to na základě smlouvy za cenu stanovenou dohodou.". V těchto bodech by mohl být zakopaný pes, pokud by se MVČR chtělo vyhnout placení poplatků za tato data, ale asi ani toto nebude překážka. Jednak mohlo být poskytnutí dat domluveno jako bezplatné, což citovaný zákon nevylučuje, a také se domnívám, že ona statistická data stejně nepocházela ze strany ČSÚ, ale z evidence obyvatel, kterou spravuje MVČR. Tedy opět nic, co by mělo být zásadní překážkou pro uveřejnění těchto statistických dat.
Pravděpodobnější tedy bude, že data jsou znepřístupněna výhradně kvůli evropské směrnici o ochraně osobních údajů (GDPR), na kterou se MVČR ve svém původním vysvětlení také odkazuje, stejně tak ji zmiňují autoři webu KdeJsme.cz. Zde cítím důležité zmínit, že jméno a příjmení samo o sobě není osobní údaj. Problém však může nastat pokud by ve Vidlákově Lhotě bydlel jeden jediný František Chrpa, který by tím mohl být jednoznačně identifikován a v tu chvíli se tyto informace stávají osobními údaji, které nelze zveřejňovat. Pokud by se ovšem jednalo o Františka Chrpu žijícího v Praze, kde je evidováno více osob stejného jména a příjmení, tak zde by to problém nebyl, jelikož z těchto údajů nelze určit konkrétní osobu.
Nicméně, vtip je v tom, že výše uvedená logika se netýká webů typu KdeJsme.cz, jelikož zde nelze dohledat bydliště (kompletní adresa, konkrétní město či obec) konkrétních osob. Nejnižší úroveň je obec s rozšířenou působností, tzn. obec pod kterou spadají další obce v okolí. Navíc, nikde se neuvádí kombinace jméno a příjmení, vždy je uvedeno pouze příjmení či pouze jméno.
Ovšem faktem je, že zdrojová data od MVČR obsahovala detailnější informace, než které byly nakonec využity, a šlo tedy dohledat i konkrétní obec/město. Možná tedy jen stačilo, aby MVČR upravilo poskytovaná data tak, aby byly uvedeny jen obce s rozšířenou působností a tím pádem nešlo určit konkrétní místo, kde daná osoba bydlí (je registrována).
To, na co zde patrně také narážíme je, že směrnice GDPR bývá často vyložena a aplikována mnohem přísněji, než byl její záměr, aby se uveřejňující subjekty vyhnuly případným potížím. Stejně tak zde vidíme i neochotu najít způsob, jak poskytovaní takových či podobných dat zachovat. Nejjednodušší je totiž přestat data poskytovat úplně.
Patrně mají na mysli již zmiňovaný zákon o státní statistické službě, kde se v § 18, odstavci 4, o poskytování statistických informací a anonymních údajů, píše, že "(...) Tato informace nesmí obsahovat jméno a příjmení, rodné číslo, úplné datum narození ani úplnou adresu místa pobytu fyzické osoby, které se tyto údaje týkají. Rovněž nelze poskytnout nebo zveřejnit údaj týkající se jediného případu, pokud s přihlédnutím k okolnostem lze určit nebo zjistit, které osoby se tento údaj týká.".
I zde se domnívám, že výše citovaná část zákona výslovně nezakazuje poskytovat data o jménech a příjmení, pokud by se z nich nedalo určit konkrétní místo pobytu dané osoby. Pokud by MVČR upravilo podobu dat, jak je uvedeno o pár řádků výše, tak by neměl být problém.
Nevím, zda se někdy podaří najít nějakou cestu jak a případně v jaké podobě opět zpřístupnit statistická data o četnosti příjmení vázaných na konkrétní místa či alespoň na úrovni obcí s rozšířenou působností, ale minimálně pro tuto chvíli jsme přišli o jeden ze zajímavých zdrojů informací pro genealogii. Škoda.
Ministerstvo vnitra
Data ze stránek Ministerstva vnitra zmizela bez jakéhokoliv vysvětlení v průběhu října 2018 a od ledna 2019 úřad vyvěsil zprávu, kde zájemce o četnost příjmení odkazuje na Český statistický úřad. Tato zpráva byla následně upravena do kratší podoby - viz obrázek níže.Obr. 1 - Informace uvedená na stránkách Ministerstva vnitra České republiky (leden 2019 a leden 2020) |
Podíval jsem se blíže na zmíněný zákon 89/1995 Sb. o statistické službě a musím konstatovat, že výklad dotčených paragrafů byl ze strany Ministerstva vnitra poněkud svérázný. Možná také proto MVČR v pozdější úpravě zprávy odkaz na konkrétní paragrafy a odstavce onoho zákona úplně vypustilo.
Tak například § 7 se zabývá působností ministerstev a v odstavci 3 se doslovně uvádí: "Ministerstva mohou provádět statistická zjišťování mimo program statistických zjišťování pouze v oboru své působnosti a po předchozím projednání s Českým statistickým úřadem.". Zdá se mi tedy, že MVČR sbírat statistické údaje může, ale musí na tom být domluveno s ČSÚ. Takže nic, co by výslovně zakazovalo uveřejnění dat.
Dalším odkazovaným paragrafem tohoto zákona byl § 18, který se zabývá poskytováním statistických informací a anonymních údajů. V odstavci 1 písm. b) se uvádí "Český statistický úřad poskytuje vytvořené statistické informace a anonymní údaje každému, kdo o to požádá, a to za úplatu ve výši nutných nákladů souvisejících s pořízením kopií, cenou nosičů a s odesláním vytvořených statistických informací a anonymních údajů." a v písm. c) "Český statistický úřad může vypracovat a poskytnout další statistické informace, a to na základě smlouvy za cenu stanovenou dohodou.". V těchto bodech by mohl být zakopaný pes, pokud by se MVČR chtělo vyhnout placení poplatků za tato data, ale asi ani toto nebude překážka. Jednak mohlo být poskytnutí dat domluveno jako bezplatné, což citovaný zákon nevylučuje, a také se domnívám, že ona statistická data stejně nepocházela ze strany ČSÚ, ale z evidence obyvatel, kterou spravuje MVČR. Tedy opět nic, co by mělo být zásadní překážkou pro uveřejnění těchto statistických dat.
Obr. 3 - Vyjádření autorů webu KdeJsme.cz (leden 2020) |
Pravděpodobnější tedy bude, že data jsou znepřístupněna výhradně kvůli evropské směrnici o ochraně osobních údajů (GDPR), na kterou se MVČR ve svém původním vysvětlení také odkazuje, stejně tak ji zmiňují autoři webu KdeJsme.cz. Zde cítím důležité zmínit, že jméno a příjmení samo o sobě není osobní údaj. Problém však může nastat pokud by ve Vidlákově Lhotě bydlel jeden jediný František Chrpa, který by tím mohl být jednoznačně identifikován a v tu chvíli se tyto informace stávají osobními údaji, které nelze zveřejňovat. Pokud by se ovšem jednalo o Františka Chrpu žijícího v Praze, kde je evidováno více osob stejného jména a příjmení, tak zde by to problém nebyl, jelikož z těchto údajů nelze určit konkrétní osobu.
Nicméně, vtip je v tom, že výše uvedená logika se netýká webů typu KdeJsme.cz, jelikož zde nelze dohledat bydliště (kompletní adresa, konkrétní město či obec) konkrétních osob. Nejnižší úroveň je obec s rozšířenou působností, tzn. obec pod kterou spadají další obce v okolí. Navíc, nikde se neuvádí kombinace jméno a příjmení, vždy je uvedeno pouze příjmení či pouze jméno.
Ovšem faktem je, že zdrojová data od MVČR obsahovala detailnější informace, než které byly nakonec využity, a šlo tedy dohledat i konkrétní obec/město. Možná tedy jen stačilo, aby MVČR upravilo poskytovaná data tak, aby byly uvedeny jen obce s rozšířenou působností a tím pádem nešlo určit konkrétní místo, kde daná osoba bydlí (je registrována).
To, na co zde patrně také narážíme je, že směrnice GDPR bývá často vyložena a aplikována mnohem přísněji, než byl její záměr, aby se uveřejňující subjekty vyhnuly případným potížím. Stejně tak zde vidíme i neochotu najít způsob, jak poskytovaní takových či podobných dat zachovat. Nejjednodušší je totiž přestat data poskytovat úplně.
Český statistický úřad
Mimochodem, podíval jsem se i na stránky Českého statistického úřadu, na který se odvolávalo Ministerstvo vnitra, a bohužel ani ČSÚ se k poskytnutí těchto statistických dat nemá a ve svém vyjádření dokonce tvrdí, že mu to není umožněno ze zákona.Obr. 2 - Informace uvedená na stránkách Českého statistického úřadu (leden 2020) |
Patrně mají na mysli již zmiňovaný zákon o státní statistické službě, kde se v § 18, odstavci 4, o poskytování statistických informací a anonymních údajů, píše, že "(...) Tato informace nesmí obsahovat jméno a příjmení, rodné číslo, úplné datum narození ani úplnou adresu místa pobytu fyzické osoby, které se tyto údaje týkají. Rovněž nelze poskytnout nebo zveřejnit údaj týkající se jediného případu, pokud s přihlédnutím k okolnostem lze určit nebo zjistit, které osoby se tento údaj týká.".
I zde se domnívám, že výše citovaná část zákona výslovně nezakazuje poskytovat data o jménech a příjmení, pokud by se z nich nedalo určit konkrétní místo pobytu dané osoby. Pokud by MVČR upravilo podobu dat, jak je uvedeno o pár řádků výše, tak by neměl být problém.
Nevím, zda se někdy podaří najít nějakou cestu jak a případně v jaké podobě opět zpřístupnit statistická data o četnosti příjmení vázaných na konkrétní místa či alespoň na úrovni obcí s rozšířenou působností, ale minimálně pro tuto chvíli jsme přišli o jeden ze zajímavých zdrojů informací pro genealogii. Škoda.
Komentáře
Okomentovat