Dnes je tomu na den přesně 237 let ode dne, kdy Josef II. podepsal a uvedl v platnost toleranční patent. Tedy předpis, podle kterého byla nově tolerována i jiná vyznání než pouze římskokatolické.
Před vydáním tolerančního patentu
Ještě než se pustíme do detailů vydání tolerančního patentu a jeho následků, tak se pojďme v krátkosti podívat na historický kontext.
Určitou náboženskou svobodu jsme totiž v Českém království již měli, a sice po vydání Rudolfova majestátu v roce 1609. To se však dramaticky změnilo po prohrané bitvě na Bílé hoře, kdy roku 1627 habsburský císař Ferdinand II. nechal v Čechách uzákonit jediné náboženství - katolické. Nekatolíci z vyšších vrstev museli buď do půl roku přejít na katolickou víru, nebo zemi opustit. Poddaní na výběr neměli a museli se nové víře plně podřídit.1 Nekatolická vyznání však nevymizela úplně a v mnoha rodinách bylo nekatolické učení tajně předáváno z děda na otce a z otce na syna až do vydání tolerančního patentu Josefem II.
O následcích prohrané bitvy na Bílé hoře, historických souvislostech i povinné rekatolizaci se zmiňuje souhrnný článek na webu ObrodaNároda.cz, ze kterého je citováno v zeleném boxu.
Vydání tolerančního patentu a jeho dopady
K podpisu patentu došlo 13. října 1781 a byl to jeden z významných revolučních kroků císaře Josefa II. Ve stejném roce mmj. nechal zrušit nevolnictví a cenzuru, které do té doby podléhaly veškeré tiskoviny a další materiály.
Obr. 1 - Toleranční patent, ve znění pro zemi Moravskou (cirkulář pro Moravu)3 |
Zavedení tolerančního patentu bývá často nesprávně chápáno jako obecné povolení jakéhokoliv vyznání. Pravdou však je, že toleranční patent nově toleroval pouze další tři náboženství - luteránství (augšpurské vyznání), kalvinismus (helvétské vyznání) a řecko-pravoslavné vyznání.1 K patentu bylo následně vydáno několik dekretů, které jej upravovaly a dále zpřesňovaly. Plná náboženská svoboda byla vyhlášena až v roce 1848.4
Důvodů, které vedly Josefa II. k vydání toleračního patentu, bylo hned několik. Jiří Tywoniak, který mapoval počátky tolerančního evangelictví na konopišťském pantství k tomu píše následující.
Josefa II. vedly k nesouhlasu s dosavadním potlačováním svobody svědomí nejen mravní zásady, ale i důvody politické a hospodářské. Náboženské pronásledování totiž vyvovávalo sympatie tajných nekatolíků k Prusku, ustavičná emigrace podmíněná náboženským útiskem přinášela populační škody a přitom posilovala hlavního politického a hospodářského soupeře, sousední Prusko. Současně náboženské pronásledování bránilo větší imigraci hospodářských odborníků z ciziny, a tím překáželo rychlejšímu průmyslovému pokroku.5
Po vyhlášení tolerančního patentu samozřejmě zůstalo katolické náboženství jako hlavní a preferované náboženství, nově tolerovaná náboženství byla nadále omezována mnoha způsoby. Nekatolíci se museli scházel v soukromí, nebylo možné pořádat veřejné bohoslužby. Modlitebnu bylo možné zřídit pouze pokud se k víře v daném místě či blízkém okolí přihlásilo alespoň 100 rodin či 500 jednotlivců. Navenek nesměla připomínat katolický kostel, proto v takové modlitebně nesměla být věž se zvonem nebo např. vchod směrovaný k hlavní cestě. Dalším omezením bylo, že v rámci rodiny, kde otec byl nekatolického vyznání, mohli tuto víru přebírat pouze jeho synové. Pokud byla nekatolického vyznání matka, tak všechny děti musely být vychovávány katolicky.5
Vzdát se katolického vyznání a přejít k nekatolické víře "svých otců" nebylo jen tak. Musela se podat toleranční přihláška a následně byl každý jednotlivec předvolán před duchovní komisi, ve které seděli vybraní teologové a vrchnostenští úředníci. Komise měla za cíl zrevidovat podané toleranční přihlášky a sérií otázek vyzjistit důvody, které vedly osoby k této změně. V mnoha případech se během těchto "výslechů" daná osoba nově tolerovaného vyznání zřekla a zůstala u katolického náboženství. Důvodem byl často strach se otevřeně přihlásit k jinému náboženství nebo se také stávalo, že dané osoby byly přihlášeny bez svého vědomí (např. manželem).1,5
Mnoho rodin však u nově tolerovaného vyznání zůstalo. Jednou z nich, která se na konopišťském panství přihlásila k helvétskému vyznání, byla i rodina Jana Chrpy z Dlouhých Polí, čehož důkazem je dochovaný protokol výslechu Jana z roku 1782.5
______________________
2 Bílá hora v pěti dějstvích [online]. Obrodanaroda.cz, 13. 10. 2018. Dostupné z http://www.obrodanaroda.cz/historicky-kontext/47-bila-hora-v-peti-dejstvich
3 Toleranční patent, ve znění pro zemi Moravskou (cirkulář pro Moravu) [online]. kvh.estranky.cz, 13. 10. 2018. Dostupné z
http://www.kvh.estranky.cz/fotoalbum/dokumenty/svata-rise-rimska/tolerancni-patent--ve-zneni-pro-zemi-moravskou--cirkular-pro-moravu-/tolerancni_patent_1.html
3 Toleranční patent, ve znění pro zemi Moravskou (cirkulář pro Moravu) [online]. kvh.estranky.cz, 13. 10. 2018. Dostupné z
http://www.kvh.estranky.cz/fotoalbum/dokumenty/svata-rise-rimska/tolerancni-patent--ve-zneni-pro-zemi-moravskou--cirkular-pro-moravu-/tolerancni_patent_1.html
4 Toleranční patent [online]. Wikipedia.org, 13. 10. 2018. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/wiki/Toleran%C4%8Dn%C3%AD_patent
5 TYWONIAK, Jiří. Počátky tolerančního sboru v Soběhrdech. Edice Kalich, 1985.
5 TYWONIAK, Jiří. Počátky tolerančního sboru v Soběhrdech. Edice Kalich, 1985.
Komentáře
Okomentovat