Přeskočit na hlavní obsah

Smrt na kolejích pro nešťastnou lásku

V polovině března roku 1926 přineslo ranní vydání novin Národní politika smutnou zprávu o úmrtí Boženy Chrpové z Bukovan. Obdobnou zprávu přinesly týž den i Národní listy.

Obr. 1 - Národní politika z 13. března 1926, strana 71

Božena (C1360, V015) se narodila 13. února 1906 v Bukovanech čp. 23 do rodiny rolníka Jana Chrpy, původem z Dlouhých Polí u Benešova, a jeho manželky Kateřiny, roz. Fraňkové. Vyrůstala po boku dvou starších sourozenců Marie (C1342), nar. 1890, a Jana (C1348), nar. 1893. Rodiče měli ještě další tři děti - Františka, Ludvíka a Annu, ti však zemřeli jako děti.

Obr. 2 - Matriční záznam narození Boženy Chrpové2

O jejím životě nic více nevíme. Doubí je od Bukovan poměrně vzdálené, můžeme se tak pouze domnívat, jak se do těchto končin dostala. Možná po absolvování povinné školní docházky v místě bydliště odešla sloužit do Doubí či někam v okolí a tam se se nešťastně zamilovala. Možná to ale bylo celé úplně jinak, to se už asi nikdy nedozvíme.



Svůj krátký život Božena ukončila 3. února 1926 v 15 hodin a 40 minut v nedožitých dvaceti letech skokem pod osobní vlak č. 905.

Obr. 3 - Matriční záznam úmrtí Boženy Chrpové3

O Boženině sebevraždě se také zmiňuje staniční kronika z Plané nad Lužnicí. Máme tak možnost se dozvědět další detaily této nešťastné události.

Obr. 4 - Záznam o události ve staniční kronice z Veselí nad Lužnicí4

Dne 3./II. 1926 vlakem 905 v 15 hod 40' v km 71 ¾ mezi Planou n/L a Soběslavou byla přejeta a usmrcena v sebevražedném úmyslu žena od 25 do 30 let, jméno doposud nezjištěno. Po lékařské prohlídce a vyšetření četnictvem byla mrtvola z koleje odstraněna a předána obecnímu úřadu v Doubí v jehož katastru sebevražda se stala. Strojvedoucí Weiser Frant, topič Drahora Bedř., vlakvedoucí Hozák Jos., číslo stroje 365023. Službu konající výpravčí stanice zdejší Chalaš Josef, adjunkt. Vlak 905 byl zpožděn o 7 min. Dotyčná žena pochována na hřbitově v Janově. Po dvou měsících zjištěna teprve totožnost ženy, jménem Božena Chrpová z Bukovan u Benešova.4

Jak je poznamenáno v želeniční kronice, Boženu se podařilo ztotožnit až po necelých dvou měsících od smrti. V té době již však byla pohřbena na hřbitově v Janově. Proto, jak potvrzuje poznámka v matričním záznamu úmrtí, rodina nechala tělo na hřbitově v Janově exhumovat, následně převést a znovu pohřbít na hřbitově v Týnci nad Sázavou.

Obr. 5 - Parní lokomotiva 365.023 s tendrem řady 815.05

Lokomotiva 365.023 byla vyrobena roku 1923 v První českomoravské továrně na stroje v Praze Libni a stála ČSD 1,53 mil. Kč. Délka lokomotivy bez tendru byla přes 12 metrů, výkon 1300 kW, rozchod 1435 mm, průměr hnacích dvojkolí 1780 mm a při plném naložení vážila 74 tun. Byla schopna dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Lokomotiva jezdila pod stejným evidenčním označením až do roku 1951, kdy byla přetvořena k testování nového práškového topení.6,7

______________________
1 Národní politika, 13. 3. 1926 ranní vydání pro Prahu, str. 7 [online]. kramerius.nkp.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPageDoc.do?it=&id=7749673&picp=&idpi=12197909
2 SOA Praha, matrika Týnec nad Sázavou 18, fol. 371 [online]. ebadatelna.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/12990/371
3 SOA Praha, matrika Týnec nad Sázavou 20, fol. 289 [online]. ebadatelna.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/12993/290
4 Národní archiv, sbírka staničních kronik, kronika Planá nad Lužnicí, fol. 28 [online]. badatelna.eu, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://www.badatelna.eu/fond/2284/reprodukce/?zaznamId=1042555&reproId=1030320
5 Fotografie od uživatele Quadrophonia [online]. k-report.net, 19. 10. 2018. Dostupné z: https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=798585.jpg
6 Rychlíková parní lokomotiva s přípojným tendrem [online]. Vytopnajaromer.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://www.vytopnajaromer.cz/parniLokomotivy.php?str=muzeum
7 Lokomotiva 365.0 [online]. Lokomotivy.webzdarma.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://lokomotivy.webzdarma.cz/365_0.htm

______________________

9. 8. 2019 - Doplněna informace o článku v Národních listech.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Toleranční patent císaře Josefa II.

Dnes je tomu na den přesně 237 let ode dne, kdy Josef II. podepsal a uvedl v platnost toleranční patent. Tedy předpis, podle kterého byla nově tolerována i jiná vyznání než pouze římskokatolické.

Vojenské osobní spisy

Vojenské osobní spisy jsou jedním z velmi důležitých zdrojů informací při pátrání po předcích a životech, které žili. S trochou štěstí, pokud se dokumenty dochovaly, lze poměrně detailně rekonstruovat několik let života těchto osob.

Základní vojenská služba Františka Chrpy z Mezihoří

Ve Vojenském ústředním archivu (VÚA) se podařilo dohledat kmenový list Františka Chrpy (nar. 20. dubna 1880 v Mezihoří čp. 11, C1243), který zachycuje jeho základní vojenskou službu v rakousko-uherské armádě. Máme tak možnost dozvědět se, kdy a u kterého vojenského útvaru František Chrpa sloužil a jak si při tom vedl.   Obr. 1 a 2 - Kmenový list Františka Chrpy Kmenový list na jméno Františka Chrpy byl založen 1. května 1901, tedy v roce jeho 21. narozenin. Odvodní povinnost byla dána zákonem a platilo, že každý, kdo dosáhl věku 21 let, byl povinnen se v témže roce přihlásit a předstoupit před odvodní komisi, která zasedala v dané obci. Pokud branec nebyl odveden, tak měl povinnost se k odvodní komisi dostavit opět za rok, kdy se znovu rohodovalo o jeho odvodu. Komise také na základě lékařské prohlídky shledala muže buď schopným výkonu vojenské služby, anebo jej shledala výkonu neschopným a zprostila jej tak vojenské povinnosti. 1 František byl odveden hned napoprvé, kdy jej