V polovině března roku 1926 přineslo ranní vydání novin Národní politika smutnou zprávu o úmrtí Boženy Chrpové z Bukovan. Obdobnou zprávu přinesly týž den i Národní listy.
Obr. 1 - Národní politika z 13. března 1926, strana 71 |
Božena (C1360, V015) se narodila 13. února 1906 v Bukovanech čp. 23 do rodiny rolníka Jana Chrpy, původem z Dlouhých Polí u Benešova, a jeho manželky Kateřiny, roz. Fraňkové. Vyrůstala po boku dvou starších sourozenců Marie (C1342), nar. 1890, a Jana (C1348), nar. 1893. Rodiče měli ještě další tři děti - Františka, Ludvíka a Annu, ti však zemřeli jako děti.
Obr. 2 - Matriční záznam narození Boženy Chrpové2 |
O jejím životě nic více nevíme. Doubí je od Bukovan poměrně vzdálené, můžeme se tak pouze domnívat, jak se do těchto končin dostala. Možná po absolvování povinné školní docházky v místě bydliště odešla sloužit do Doubí či někam v okolí a tam se se nešťastně zamilovala. Možná to ale bylo celé úplně jinak, to se už asi nikdy nedozvíme.
Svůj krátký život Božena ukončila 3. února 1926 v 15 hodin a 40 minut v nedožitých dvaceti letech skokem pod osobní vlak č. 905.
Obr. 3 - Matriční záznam úmrtí Boženy Chrpové3 |
O Boženině sebevraždě se také zmiňuje staniční kronika z Plané nad Lužnicí. Máme tak možnost se dozvědět další detaily této nešťastné události.
Obr. 4 - Záznam o události ve staniční kronice z Veselí nad Lužnicí4 |
Jak je poznamenáno v želeniční kronice, Boženu se podařilo ztotožnit až po necelých dvou měsících od smrti. V té době již však byla pohřbena na hřbitově v Janově. Proto, jak potvrzuje poznámka v matričním záznamu úmrtí, rodina nechala tělo na hřbitově v Janově exhumovat, následně převést a znovu pohřbít na hřbitově v Týnci nad Sázavou.
Obr. 5 - Parní lokomotiva 365.023 s tendrem řady 815.05 |
Lokomotiva 365.023 byla vyrobena roku 1923 v První českomoravské továrně na stroje v Praze Libni a stála ČSD 1,53 mil. Kč. Délka lokomotivy bez tendru byla přes 12 metrů, výkon 1300 kW, rozchod 1435 mm, průměr hnacích dvojkolí 1780 mm a při plném naložení vážila 74 tun. Byla schopna dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Lokomotiva jezdila pod stejným evidenčním označením až do roku 1951, kdy byla přetvořena k testování nového práškového topení.6,7
______________________
1 Národní politika, 13. 3. 1926 ranní vydání pro Prahu, str. 7 [online]. kramerius.nkp.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPageDoc.do?it=&id=7749673&picp=&idpi=12197909
2 SOA Praha, matrika Týnec nad Sázavou 18, fol. 371 [online]. ebadatelna.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/12990/371
3 SOA Praha, matrika Týnec nad Sázavou 20, fol. 289 [online]. ebadatelna.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/12993/290
4 Národní archiv, sbírka staničních kronik, kronika Planá nad Lužnicí, fol. 28 [online]. badatelna.eu, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://www.badatelna.eu/fond/2284/reprodukce/?zaznamId=1042555&reproId=10303202 SOA Praha, matrika Týnec nad Sázavou 18, fol. 371 [online]. ebadatelna.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/12990/371
3 SOA Praha, matrika Týnec nad Sázavou 20, fol. 289 [online]. ebadatelna.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://ebadatelna.soapraha.cz/d/12993/290
5 Fotografie od uživatele Quadrophonia [online]. k-report.net, 19. 10. 2018. Dostupné z: https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=798585.jpg
6 Rychlíková parní lokomotiva s přípojným tendrem [online]. Vytopnajaromer.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://www.vytopnajaromer.cz/parniLokomotivy.php?str=muzeum
7 Lokomotiva 365.0 [online]. Lokomotivy.webzdarma.cz, 19. 10. 2018. Dostupné z: http://lokomotivy.webzdarma.cz/365_0.htm
______________________
9. 8. 2019 - Doplněna informace o článku v Národních listech.
Komentáře
Okomentovat