Přeskočit na hlavní obsah

Toleranční přihlášky

Uvedení Tolerančního patentu císaře Josefa II. z 13. října 1781 v život bylo provázeno několikaměsíčním zdržením a komplikacemi, neboť mj. chyběl český překlad a také jasné instrukce, jak by přihlašování akatolíků k tolerovaným církvím mělo probíhat.2

Prováděcí komplikace

Výklad patentu se v jednolivých panstvích také dosti lišil, což situaci moc nepomohlo, na některých místech byl patent samotnými úřady dokonce do jisté míry záměrně zkreslován a misinterpretován. Někde bylo vydání patentu také záměrně oddalováno.1,4

Až v průběhu ledna a února 1782 dorazily na vrchnostenské úřady detailnější prováděcí instrukce, které do dané situace vnesly více světla, a umožnily spustit proces přijímání tolerančních přihlášek. Do té doby se informace o tolerančním patentu šířily mezi lidmi především neoficiální cestou, což mělo za následek chaos a šíření nepravdivých či neúplných informací.

Na konopišťském panství bylo možné přihlášky podat od 1. března 1782, konkrétně ve vrchnostenské kanceláři na Konopišti, a hned během prvního dne se tam dostavil i Jan Chrpa, sedlák z Dlouhého Pole, který přihlásil jak sebe, tak i svou rodinu.2

Znění toleranční přihlášky:

Přiznávám se dobrovolně na kanceláři vrchnostenským, že věřím v jednoho Boha v trojích osobách, starý a nový zákon, podle kofessi Helwetyczkého a obnovení křesťany krví Krista Ježíše pod lámáním chleba a kalicha Páně pití.2

Samotné podání písemné toleranční přihlášky však nebylo dostačující. V následujících dnech byly totiž zorganizovány tzv. slavnostní přihlášky.  Jednalo se o komisionální výslechy, při kterých se sérií otázek mělo vyzjistit, co vede osobu ke změně vyznání a zda je to rozhodnutí dobrovolné. Spíše než o nevinné dotazování se v mnoha případech jednalo o nátlakový výslech s cílem přesvědčit přihlašovaného ke stažení žádosti a setrvání v katolickém náboženství. Někdy se dotazovaní během výslechu zřekli přihlášky sami (např. je přihlásil manžel bez jejich vědomí), někdy až s přispěním duchovenského komisaře, který výslech vedl. Na konopišťském panství tyto výslechy probíhaly ve dnech 4. až 18. dubna 1782 a pro každou přihlášku byl vyhotoven protokol se záznamem daného výslechu.2,3

V roce 1991 byl založen spolek VERITAS, který se mimo jiné zabývá studiem dějin křesťanských církví se zaměřením na dobu církevní reformace. Jedním z výstupů jejich bádání jsou přepsané seznamy lidí hlásících se k evangelickému vyznání i znění jejich toleračních přihlášek po uvedení Tolerančního patentu v letech 1781 - 1782.2

Níže následuje příklad otázek kladených u výslechu.3 Ne vždy byly položeny ve stejném pořadí, někdy byly lehce přeformulovány a někdy byly některé i vynechány či přidány další. Vždy záleželo na konkrétní situaci i míře přesvědčení daného člověka. Někdo se nechal přesvědčit snadno a rychle, jiný byl neoblomný a zviklat se nenechal.
  1. Jak se jmenujete, odkad ste, ste-li ženatej, neb neženatej, kam podanej.
  2. Do jakého náboženství ste se dal zapsat.
  3. Kdo vám o tom náboženství co řekl.
  4. Zdalis jiš před tím tomu náboženství nebyl oddaný.
  5. Jaký ste měl důkladný příčiny, že ste se dal tomu přivécti, abyste tu víru přijal.
  6. Měli ste některé pochybnosti o víře starožitní křesťanské katolické.
  7. Když je vám líto, že ste se nechal svésti, a uznáváte, že náboženství helvétské je blut, odříkáte-li se ho a chcete-li zase do klínu církve svaté se upřímně navrátiti a ve víře křesťanskej katolickej až do smrti setrvati?
  8. Jak říkají vaší manželce?
  9. Zdališ i ona ráda se chce samo spasitelné víře křesťanské katolické navrátiti?
  10. Kolik máte dětích? Jak stré jsou? Chcete-li takové ve víře křesťanskej katolickej cvičiti a je vždy tomu vécti, aby ony dle příkladu vašeho ve víře katolickej do smrti setrvaly?

Dodatečné výslechy

Vydání Tolerančního patentu sice umožnilo poddaným dobrovolně se vzdát katolického vyznání a přihlásit se k jiné víře, ale neumožňovalo aktivní nabádání či přemlouvání ostatních katolíků k této změně. Během slavnostních přihlášek (výslechů) však mnozí vypověděli, že je k podání toleranční přihlášky navedl ten či onen. Na základě těchto výpovědí a dalších zpráv, které se po panství šířily, následovaly dodatečné, leckdy i velmi dlouhé a náročné, výslechy dotčených osob s častou konfrontací s těmi, kteří jejich jméno uvedli ve své výpovědi. Cíl to mělo jediný - získat doznání či usvědčit podezřelé z této nezákonné propagace.2,3

Statistiky a zajímavosti

Součástí fondu tolerančních přihlášek byly i výkazy, ze kterých máme možnost se dozvědět, kolik osob se přihlásilo k jiným církvím či kolik osob své rozhodnutí zvrátilo a zůstalo věrno katolickému vyznání.

Obr. 1 - Souhrn za panství Konopiště ke dni 14. 5. 17823

V květnu 1782 bylo za panství Konopiště vykázáno celkem 279 protestantů, z čehož bylo 152 mužů a 127 žen, resp. 5 osob vyznání augšpurského (luterského) a 274 helvétského (kalvínského). Na vlastní popud svou přihlášku stáhlo do té doby 45 osob a na základě intervence duch. komisaře 38 osob.

Na konci roku 1782 bylo v celém panství Konopiště evidováno 130 mužů a 114 žen helvétského vyznání, celkem tedy 244 osob. To je oproti stavu z poloviny května téhož roku pokles o cca 10 %.3

V 57 dochovaných protokolech z konopišťského panství se dají také najít mnohé zajímavosti a zvyklosti tehdejší doby. Mnoho otců dosvědčilo, že plánují vychovávat své děti ve stejné víře, kterou sami uznávají, a občas k tomu použijí hezká přirovnání. Tak například Václav Barek, rychtář z Kochánova, na otázku, kolik máte dětí a jak je budete cvičit, odpověděl, že má 8 dětí a "Co se cvičení týče, račte vědět, že jak kvočna de, kuřata dou za ní.". V podobném duchu odpověděli i chalupník Matěj Škvor ze Soběhrd: "Mám jedno: Matěj, starý 3 neděle, cvičiti ho chci, jak sám sem podle toho, jako strom jest, takové ovoce býti má." a sedlák Pavel Barek z Dlouhých Polí: "7 dětí mám: Jiří 13 let starý, Václav 11, Pavel 8, Kateřina 6, Jan 4, Anna 2, Barbora ¼ r. Budou zpívat, mladí ptáci, jako staří ptáci.". No a takový Jiří Zoulík z Větrova se odmítl navrátit ke katolické víře a zůstal u helvétského vyznání, protože by měl doma dusno: "Nenavrátím, poníženě prosím, já bych neobstál doma se ženou a s jejíma lidma, který se dali zapsat, což znamením ruky své potvrzuji.".2,3

Další zajímavostí může být způsob provedení podpisu protokolu: "Domnělý podpis vyslýchaných je napsán v 38 případech, v 82 jde o znamení ruky, z toho jen v 33 případech použili obvyklých tří křížků, v ostatních kolečka /jedno nebo tří/ nebo tří svislých čárek. Jde tu o projev důslednosti, mnozí v souhlasu s odmítáním symbolu kříže nechtěli použít ani křížků, jak to známe i odjinud.".2

Závěrem

Konopišťským přihláškám a výslechům se více věnují Jiří Tywoniak ve svém textu Počátky tolerančního sboru v Soběhrdech (vřele doporučuji) či Lukáš Svoboda na svém blogu. Pro souhrnné informace o tolerančních a slavnostních přihláškách, zavádění patentu i historických souvislostech odkáži na diplomovou práci Lukáše Severy Vrchnostenská správa a její vztah vůči nekatolickému obyvatelstvu na vybraných panstvích východních Čech od vydání Tolerančního patentu do zániku patrimoniální správy (1781-1848)  Nesmím také opomenout Edici tolerančních přihlášek vydanou již zmíněným spolkem VERITAS. Pro oblast Benešovska je potřeba se podívat do berounského kraje, pod který dříve panství Konopiště spadalo.

Obr. 2 - Mapa berounského kraje v roce 17823
______________________
1 PELTANOVÁ, Anna. Evangelíci na Jindřichohradecku: od Tolerančního patentu po vznik CČE, Diplomová práce [online]. dspace.cuni.cz, 30. 6. 2019. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/92278
2 TYWONIAK, Jiří. Počátky tolerančního sboru v Soběhrdech. Edice Kalich, 1985.
3 Přihlášky k evangelickým církvím na základě povolení tolerančním patentem v letech 1781–1782, Edice tolerančních přihlášek - Kraj Beroun, 2008 [online]. http://veritas.evangnet.cz/, 30. 6. 2019. Dostupné z: http://veritas.evangnet.cz/download/beroun.pdf

4 SEVERA, Michal. Vrchnostenská správa a její vztah vůči nekatolickému obyvatelstvu na vybraných panstvích východních Čech, Diplomová práce [online]. theses.cz, 30. 6. 2019. Dostupné z: https://theses.cz/id/lq6t6u/STAG73367.pdf?furl=%2Fid%2Flq6t6u%2FSTAG73367.pdf;so=nx;lang=en;info=1;isshlret=Ference%3B;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DFerence%26start%3D6

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Toleranční patent císaře Josefa II.

Dnes je tomu na den přesně 237 let ode dne, kdy Josef II. podepsal a uvedl v platnost toleranční patent. Tedy předpis, podle kterého byla nově tolerována i jiná vyznání než pouze římskokatolické.

Vojenské osobní spisy

Vojenské osobní spisy jsou jedním z velmi důležitých zdrojů informací při pátrání po předcích a životech, které žili. S trochou štěstí, pokud se dokumenty dochovaly, lze poměrně detailně rekonstruovat několik let života těchto osob.

Základní vojenská služba Františka Chrpy z Mezihoří

Ve Vojenském ústředním archivu (VÚA) se podařilo dohledat kmenový list Františka Chrpy (nar. 20. dubna 1880 v Mezihoří čp. 11, C1243), který zachycuje jeho základní vojenskou službu v rakousko-uherské armádě. Máme tak možnost dozvědět se, kdy a u kterého vojenského útvaru František Chrpa sloužil a jak si při tom vedl.   Obr. 1 a 2 - Kmenový list Františka Chrpy Kmenový list na jméno Františka Chrpy byl založen 1. května 1901, tedy v roce jeho 21. narozenin. Odvodní povinnost byla dána zákonem a platilo, že každý, kdo dosáhl věku 21 let, byl povinnen se v témže roce přihlásit a předstoupit před odvodní komisi, která zasedala v dané obci. Pokud branec nebyl odveden, tak měl povinnost se k odvodní komisi dostavit opět za rok, kdy se znovu rohodovalo o jeho odvodu. Komise také na základě lékařské prohlídky shledala muže buď schopným výkonu vojenské služby, anebo jej shledala výkonu neschopným a zprostila jej tak vojenské povinnosti. 1 František byl odveden hned napoprvé, kdy jej